In English | Suomeksi

Kengitys Suomenlinnassa

WP_20150418_17_22_02_Pro

Historiaa

c14Rakennus C14 on 1 ½ -kerroksinen hirsitalo Suomenlinnan kauppiaskorttelissa, jonka venäläiset yksityiskauppiaat rakensivat Iso-Mustasaarelle vuonna 1868. Viaporin venäläinen insinöörihallinto kaavoitti alueen yksityiskauppiaille vuonna 1866. Alueella noudatettiin insinöörihallinnon määräyksiä. Rakennuspiirustuksia ei toimitettu hyväksyttäviksi Helsingin kaupungille eikä yleisten rakennusten ylihallitukseen.  Helsingissä voimassa olleen kaupunkien yleisen rakennusjärjestyksen 1856 määräyksiä ei noudatettu, joten yksityiskauppiaiden oli esimerkiksi mahdollista rakentaa talot C15 ja C14 vain 90 cm päähän toisistaan.

Rakennusvuosi 1868 marketentti Aleksei Petroff, arkkitehti tuntematon
Käyttötarkoitukset 1870-luvulla kauppa, 1880-luvulla apteekki, 1890-1907 venäläinen kansakoulu 1907-1918 ruokala, 1920 -30-luvuilla kahvila, 1936 vuokra-asuntoja 4 kpl , 1989 varasto, puutyöverstas ja tilapäisasumista Peruskorjaus viimeisin peruskorjaus 1936

Hirsikorjaus 2015

WP_20150302_12_54_22_ProHuhtikuussa 2015 kengitimme 1860-luvulla rakennetun hirsitalon Suomenlinnassa. Järeitä mäntypelkkahirsiä kului urakkaan lähes 300 metriä. Kengitykseen käytettiin ovien alalaitaan asti täyspitkiä, jopa 12 metrisiä hirsiä. Näin saatiin vuosikymmenet aikana mm. aukkojen siirroista kärsinyt kehikkovanhus tukevalle pohjalle.

Varsinainen hirsiurakka alkoi jo talvella 2013-2014 hirsiaihioiden hankinnalla. Tarkasti valitut hitaasti kasvaneet, suorat ja terveoksaiset männyt käytiin kaatamassa metsurityönä. Tämän jälkeen tukit kuorittiin ja sahattiin vannesahallamme 18 cm vahvoiksi pelkahirsiksi. Hirret kuivuivat peltikaton alla taapelissa vuoden, kunnes varsinainen veisto alkoi helmi-maaliskuussa 2015.

Koska Suomenlinnassa ei ollut tilaa eikä mahdollisuuksia veistää korjaushirsiä tässä laajuudessa, veistotyö tehtiin veistokentällämme Savossa mittojen mukaan. Huolellisen ja kärsivällisen mittauksen tuloksena uusi ja vanha kehikko osuivat lähes sentin tarkkuudella kohdalleen. Uudet korvaushirret olivat n. tuuman verran paksumpia kuin alkuperäiset. Hirsikehikko numeroitiin, purettiin ja kuljetettiin kohteeseen, jossa hirret asennettin, tapitettiin ja eristettiin paikoilleen. Loppusilauksena vanha kehikko laskettiin alas ja uusi ja vanha hirsikerta sovitettiin toisiinsa.

Helsingin Sanomat ja Metro-lehti huomioivat myös erikoislaatuisen urakan >